Termometr samochodowy – Ciepło-zimno

Informacja – to, co najważniejsze

Ciekawe jak wyglądała codzienność zwykłych ludzi w średniowieczu. Na przykład takich wozaków – ludzi zajmujących się przewożeniem towarów. Tak sobie ładowali coś na wozy, czy to drewno, czy worki ze zbożem, skóry, czy co tam mieli do przewiezienia i wio, Panie, do przodu. Czy była zima, czy lato, 10, nawet 20 lat wcześniej, czy później, panel obsługi ich pojazdów, wraz z przyrządami sterowniczymi wyglądał tak samo. W ramach orientacji w czasie i np. w kwestii dynamiki zmian warunków pogodowych, nasi wozacy patrzyli co najwyżej w niebo i określali czas w zdrowaśkach po sumie, albo oceniali „na oko” czy idzie ulewa, czy nie.

Czy takie niewielkie zapotrzebowanie na informacje, związane z warunkami pokonywania trasy mogły mieć związek z prędkością, z jaką się poruszano ?
W zwykłej furmance faktycznie do dziś nie ma ani jednego wskaźnika, a w takim samolocie od samej ilości „zegarów” można się pogubić.

To ciekawa ścieżka refleksji. Może nie tyle prędkość, co skłonności ludzkie do budowania poczucia kontroli warunków, w jakich się znajdujemy sprawiają, że staramy się przy każdej okazji mierzyć co tylko się da i analizować wszelkie możliwe typy informacji.

I tak, w klimacie lekkiej zadumy nad naturą ludzką i jej stopniem skomplikowania, doszliśmy do klasy przedmiotów, które mogą służyć za przykład i pożywkę dla naszych refleksji.

Termometr samochodowy – ważny gadżet

Kierując samochodem jest na czym skupić swoją uwagę. Znaki, warunki jazdy, inne pojazdy, współużytkownicy drogi, fotoradary i inne sposoby pomiaru prędkości, aktywność służb drogowych, ewentualne korki i możliwości ich omijania – tym z grubsza kierujący może zaprzątać swoją uwagę. To czynniki zewnętrzne, gdzieś na zewnątrz pojazdu. Wewnątrz też może się dziać – ciągła kontrola prędkości, temperatury silnika, ilości paliwa, do tego dla wielu osób dochodzi obsługa systemu audio. No jest czym się zająć.

I nagle w tym wszystkim termometr ! No jasne ! Przecież dobrze jest wiedzieć tak dla siebie – ileż to mamy właśnie stopni na zewnątrz.

Nie wyobrażam sobie samochodu bez termometru. Właściwie jak tylko sięgnę myślą – zawsze, w każdym samochodzie był zamontowany termometr.

W takim razie co mogą zrobić ci, którzy nie mają w swoich autach termometrów ? Muszą rozejrzeć się za korzystnym zakupem.

I tu zaczyna się otwierać szeroko wielki wachlarz modeli, producentów, możliwości i cen.

Klasyka, to co najmniej 3 w 1

Na początek takie drobne spostrzeżenie. Głównymi sprawcami zamieszania wokół samochodów i ich wyposażenia są mężczyźni. Widział kto kobiety rozmawiające o tym jaki olej zastosować do diesla z takim to, a takim przebiegiem ? Albo który filtr jest lepszy ? O rankingu warsztatów nie wspomnę. Więc mężczyźni. A ci lubią tzw. „wartość dodaną”. Rzadko się zdarzy wielbiciel zwykłego termometru ze zwykłym czujnikiem temperatury. Ranking popularności rozpoczyna więc od „trzech w jednym”. Urządzenia, którego podstawowa funkcja (mierzenie i wyświetlanie temperatury) uzupełniona jest o dodatkowe funkcje: mierzenie czasu (zegarek) i napięcia ładowania akumulatora samochodowego (voltomierz). To najbardziej rozpowszechniona kompilacja.

Dodatkowo termometry samochodowe mają możliwość zmiany koloru i regulacji jasności wyświetlacza oraz sygnalizację, ostrzegającą przez mrozem/ewentualnym oblodzeniem.

Na ogół specyfikacja funkcji i wyposażenia tych urządzeń obejmuje:

  • pomiar temperatury zewnętrznej i wewnętrznej,
  • zapamiętywanie minimalnej i maksymalnej zmierzonej temperatury wewnętrznej i zewnętrznej,
  • mocną, dwustronną taśmę klejącą dla łatwego mocowania termometru na tapicerce samochodu,
  • zakres mierzonych temperatur: -20C – +70C (wewn.); -50C – +70C (zewn.),
  • 2 niezależne czujniki temp. (wewnętrzny i zewnętrzny),
  • długość przewodu zewnętrznego czujnika: około 1,5 m,
  • długość przewodu zasilającego: około 1,5 m,
  • Podtrzymanie zasilania urządzenia – bateryjne,
  • zasilanie podświetlenia: gniazdo zapalniczki samochodowej.

Dodatkowe funkcje termometrów samochodowych w najbogatszej wersji to właściwie funkcje komputera pokładowego. Gdyby oczywiście tylko profesjonalnie założyć wszystkie czujniki, to oprócz aktualnej daty i godziny termometry mogą wskazywać:

  • zużycie paliwa,
  • poziom paliwa w zbiorniku,
  • aktualny zasięg samochodu,
  • temperaturę cieczy chłodzącej/oleju,
  • prędkość obrotową silnika,
  • pomiar przyśpieszenia,
  •  wskaźnik wilgotności,
  • przypomnienie o włączeniu świateł.

Istotną sprawą przy montażu termometru jest miejsce montażu czujnika temperatury zewnętrznej. Z przodu – może grzać się od silnika, z kolei montaż czujnika na klapie bagażnika naraża go na działanie promieni słonecznych. Jako najbardziej optymalne miejsce montażu przyjęto wewnętrzną stronę przedniego zderzaka lub przednie nadkole.

Dla jak najlepszej satysfakcji użytkownika, do montażu samego termometru najlepiej jest wybrać miejsce na desce rozdzielczej osłonięte od bezpośredniego działania słońca, nie powodujące utrudnień w obsłudze samochodu oraz nie zasłaniające pola widzenia kierowcy.